Als je kan ademen, kan je yoga

Yoga is niet alleen het doen van fysieke houdingen en rekoefeningen. Yoga is een levenswetenschap die duizenden jaren geleden ontstaan is in India met als doel harmonie en eenheid. Het is een systeem dat gericht is op individuele ontwikkeling en het verenig en van lichaam en geest. Het fysieke lichaam is het voertuig en de geest is de bestuurder die in evenwicht samenwerken.

Yoga is voor iedereen met een verlangen naar een gezond bestaan; jong, oud, ziek, gezond. Iedereen moet immers ademhalen. Het is een praktische levenswijze. Als je nog nooit honing hebt geproefd, zal je nooit weten hoe het proeft, hoe vaak ik je ook vertel hoe lekker het is. Neem een keer deel aan verschillende yogalessen bij verschillende leraren en laat je begeleiden en inspireren. Je zult zien dat het je goed doet.

De reguliere yogalessen vinden plaats in het PENTA College CSG Bahûrim, Monseigneur Smitstraat 3, Brielle en zijn geschikt voor beginners en gevorderden. Bij de ene vorm voel je je prettiger dan bij de andere. Zoek daarom de yogavorm die bij jou past. Bij twijfel welke yogales voor jou het meest geschikt is, kun je altijd contact opnemen. Uiteraard ben je vrij om alle lessen te proberen.

Alle lessen duren 70 minuten en beginnen met een meditatie en/of ademhalingsoefening gevolgd door houdingen (asana’s). De les eindigt altijd met een eindontspanning.

Tijdens de lessen wordt er duidelijke uitleg en technische correcties gegeven. De correcties zijn er niet alleen om een diepere stretch te ervaren, maar ook om meer bewustzijn te brengen en voor een juiste alignment waardoor blessures worden voorkomen.

Yogamatten, -blokken en dekentjes zijn aanwezig. Geef lichamelijke beperkingen altijd door aan de docent.

Info over de lessen

Er zijn drie verschillende yogavormen die wekelijks gegeven worden:

  • Relax yoga
  • Hatha yoga
  • Power yoga

Voor andere vormen van yoga (zoals restorative yoga nidra en met etherische oliën) kijk in de agenda.

Relax yoga

De Relax yoga les is een zachte les. Als je last hebt van fysieke ongemakken, is dit een goede yogavorm om mee te starten.

De nadruk ligt bij het (na)voelen. De asana’s (houdingen) zijn fysiek minder inspannend dan de asana’s in de reguliere Hatha yoga.

Hatha yoga

Het tempo van de Hatha yoga is rustig. Dit maakt deze vorm ook toegankelijk voor beginners.

De nadruk ligt op het (na)voelen. In en uit de houding komen is net zo belangrijk als het in de houding blijven. Na een houding is er vaak een korte ontspanning waardoor inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. Des te meer je inspant des te beter en dieper kun je ontspannen. Des te dieper de ontspanning, des te groter de inspanning weer kan zijn.

Power yoga

Poweryoga is een dynamische, speelse, creatieve yogavorm die afgeleid is van de traditionele Ashtanga Vinyasa yoga. In deze yogavorm wordt afgeweken van de vast(e) serie houdingen. Door gebruik te maken van een ademtechniek en dynamische oefenpatronen ontwikkel je conditie, kracht, lenigheid en een rustige geest/concentratievermogen.

Kenmerken van Poweryoga

  • De combinatie van beweging en (ujjayi) adem.
  • Het werken met de bandha’s.
  • Het integreren van je kijk- of concentratiepunten (dristi’s).
  • Vinyasa; vloeiende overgangen van de ene naar de andere staande-, zittende- en liggende houdingen (asana’s) en flow.
  • Surya Namaskar (Zonnegroet) A en B of een variatie daarop (de zon geeft warmte, energie en vitamine. Elementen die iedereen nodig heeft).

Ujjayi ademhaling
De Ujjayi ademhaling ligt hoog in de borstkas. Je ademt in en uit door de neus. De ujjayi adem helpt om: ritme in de oefening vast te houden, voldoende zuurstof op te nemen en energie op te bouwen.Daarnaast werkt de hitte die gecreëerd wordt zuiverend op je hele systeem. De inademing verloopt via beide neusgaten waarbij de stemspleet iets gesloten wordt. Hierdoor ontstaat er een ruisend geluid achter in de keel op het moment dat de lucht voorbij de achterkant van neus gaat. De lengte en de snelheid van de ademhaling wordt beheerst door het middenrif en de inademingen en uitademingen zijn gelijk in tijdsduur.

Bandha’s
De bandha’s worden gebruikt om de energie, die tijdens de yoga wordt opgewekt, vast te houden, te beheersen en te gebruiken. Ook zorgen ze voor de verlenging van de onderrugspieren, de bloeddruk onder controle te houden en de hersenen te beschermen.

Rooster wekelijkse yogalessen

Dinsdag

18:30 – 19:45 Power (vinyasa) yoga
20:00 – 21:15 Hatha yoga

Donderdag

18:30 – 19:45 Relax yoga
20:00 – 21:15 Hatha yoga

* de lessen gaan door bij minimaal 4 deelnemers.

** de lessen zijn in Brielle

Aan- en afmelden voor een les, gebeurt in Momoyoga.

 

 

* Note

Bovengenoemde geldt voor de yogalessen in Brielle. Voor Zuidland zijn er andere afspraken.

Alle prijzen zijn per persoon en inclusief BTW. Indien de activiteiten op een andere locatie zijn, wordt er reiskosten gerekend á € 0,25 per km.
Er is geen PIN aanwezig. Je kan contant betalen of het bedrag overmaken o.v.v. strippenkaart en/of activiteit+datum en je naam.

Overige yoga-activiteiten

Naast de reguliere yogalessen worden er ook workshops of andere ‘specials’ met betrekking tot yoga georganiseerd bij Eye Am Me in Brielle of op andere locaties.

Meer informatie hierover vind je op de pagina ‘AGENDA’ of op de facebookpagina van Eye Am Me.

Ook kan Eye Am Me op jouw verzoek een workshop organiseren. Wil je een yoga-workshop organiseren met je vrienden, familie en/of collega’s, neem dan contact op, zodat we een datum kunnen plannen.

Mogelijke yoga-thema’s

Een combinatie is ook mogelijk.

Privé yogales

Wil je aan specifieke aspecten werken, meer aandacht aan bepaalde oefeningen schenken, werken aan het herstellen van een blessure? Of ben je om bepaalde redenen niet in staat om een groepsles te volgen? Dan is het ook mogelijk om een privéles te boeken.

Tijdens een privéles wordt er aandacht geschonken aan jouw wensen en doelstellingen. De les vindt plaats bij Eye Am Me in Brielle of een door jouw uitgekozen locatie. Voor een les buiten Brielle of Oostvoorne wordt extra tijd- en reiskosten berekend.

Het is ook mogelijk een privéles met meerdere personen te volgen. Voor iedere persoon extra geldt een meerprijs van € 10,-.

Voor een privéles yoga kun je een afspraak maken per e-mail of telefonisch. Vermeld daarbij wat je van de les verwacht.

* Note

Alle prijzen zijn per persoon en inclusief BTW. Indien de activiteiten op een andere locatie zijn, wordt er reiskosten gerekend á € 0,25 per km.
Er is geen PIN aanwezig. Je kan contant betalen of het bedrag overmaken o.v.v. strippenkaart en/of activiteit en je naam.

Yoga is een manier van zijn, je leven leven in harmonie met je geest en het vervullen van je missie in je leven

Asana’s
Door de asana’s (lichaamshoudingen) krijg je je fysieke lichaam onder controle. Ze versoepelen en versterken de spieren, gewrichten en ruggengraat. Maar ze houden ook de inwendige organen, klieren en zenuwen gezond en bevorderen de bloedsomloop.

  • Ontwikkelt conditie, kracht en lenigheid in je lichaam.
  • Versoepelen en versterken van de spieren, gewrichten en ruggengraat.
  • Gezond houden van de inwendige organen, klieren en zenuwen.
  • Bevorderen van de bloedsomloop.

Ontspanning
De ontspanning zorgt ervoor dat het lichaam gekoeld wordt.

Ademhaling
De ademhalingsoefeningen (pranayama) voorzien het lichaam van nieuwe energie en helpen je geest onder controle te krijgen (emotionele lichaam controleren) en je wordt er rustig van.

Meditatie
Meditatie brengt de geest (die je lichaam bestuurt) tot rust en onder controle. Je kunt ontdekken wie je werkelijk bent.
Door regelmatig yoga te beoefenen, ontspan je, breng je de lichaamsfuncties in harmonie, verstil je je geest en ervaar je innerlijke vrede. De onderdelen binnen de yoga ontwikkelen de kracht van het positief denken, innerlijke helderheid, je concentratievermogen en andere geestelijke vermogens te ontwikkelen. Het is de essentie van de yoga. Als je je geest en je gedachten onder controle krijgt, dan zijn je mogelijkheden onbeperkt, want het zijn alleen onze eigen illusies en vooroordelen die ons blokkeren en ons in de weg staan.

Voorbereiden op een yogales

Wat moet ik aan of neem ik mee?
Draag schone en comfortabele kleren. We beoefenen yoga op blote voeten. We raden aan grote sieraden en horloges af te doen tijdens de les. Wij zorgen voor yogamatten, dekens en blokken. Natuurlijk mag je ook je eigen mat meenemen.

Yoga en eten
Om slechte spijsvertering te voorkomen, raden we aan om 2 uur voor de les niet te eten. Als je erg veel trek hebt kun je iets lichts eten, zoals fruit. Beoefen geen yoga met een hele lege maag of als je juist vol zit. Het is ook goed om een half uur van tevoren niet te drinken. We adviseren om na afloop voldoende te drinken, om alle losgekomen stoffen goed af te voeren.

Stilte
Stilte bevordert innerlijke rust. Schakel alsjeblieft altijd je geluid van je telefoon uit als je bij Eye Am Me bent en wees zachtjes voor en na de yoga les. Als je de studio betreedt, ga vast even op een mat liggen om je lichaam en geest tot rust te laten komen. Om ervoor te zorgen dat elke les in rust en stilte kan beginnen, verzoeken we je om op tijd te komen.

Blessures
Laat het de docent weten als je last hebt van blessures, pijn of als je een voor yoga relevante operatie hebt gehad. Dat kan van alles zijn; een knieblessure, rugpijn, hoge bloeddruk of andere klachten.

Menstruatie
Respecteer de cyclus van je lichaam. Doe het wat rustiger aan tijdens je menstruatie en vermijd intensieve lessen.

Zwangerschap
Tijdens de zwangerschap verandert er veel in en met je lichaam. Luister extra goed naar je lichaam. Als je zwanger bent, mag er geen druk op de buik komen waardoor sommige houdingen niet meer mogelijk zijn. Laat het de docent weten, dan krijg je andere houdingen.

Luister naar jezelf
Onthoud dat het jouw yogales is en jouw lichaam. Heb geduld en wees bewust van je eigen kunnen. Wees niet te hard voor jezelf en probeer jezelf niet in allerlei bochten te wringen. Luister naar je lichaam en ken je grenzen. Respecteer jezelf en blijf geconcentreerd op de essentie van je yoga beoefening, ‘ademen en bewustzijn’.

Energie
Als je je na de yogales misselijk voelt, hoofdpijn hebt of andere klachten ervaart, kan dat aan verschillende dingen liggen. Sommige houdingen of asana’s stimuleren processen en systemen in het lichaam. Bijvoorbeeld het afvoeren van afvalstoffen uit lichaam. Als die giftige stoffen door het lichaam circuleren kun je lichamelijke effecten ervaren. Andere oorzaken kunnen geestelijk zijn. Praat erover met de docent voor advies en begeleiding. Het is niet vreemd om emotioneel te worden tijdens of na je yoga beoefening. Blijdschap, verdriet, boosheid, gelukzaligheid. Observeer je emoties, laat ze passeren en… blijf ademen!