Meditatie

Meditatie en pranayama (ademhalingsoefeningen) zijn een belangrijk onderdeel van yoga en het mooie is dat iedereen het kan leren. Tijdens de reguliere lessen is er vaak een korte meditatie en pranayama, maar in deze les wordt er meer aandacht aan besteed.

Bij mediteren gaat het om bewust worden van zowel lichaam als geest, en het opnieuw contact maken met jezelf en anderen in het hier en nu. In een meditatieworkshop maak je kennis met verschillende meditatietechnieken.

De technieken zijn gericht op algeheel welzijn, het rustig maken van de geest, het verminderen van fysieke spanning, op het verlichten van bepaalde specifieke klachten en het loskomen van stress.

De volgende onderdelen kunnen aan bod komen:

  • Meditatietechnieken
  • Innerlijke stilte technieken
  • Ontspanning / Mindfulness
  • Dynamische meditaties
  • Bewustwordingsmeditaties

Je leert verschillende technieken om je te concentreren, de geest en gedachten tot rust te brengen en word je langzaam vertrouwd gemaakt met meditatie. De special is geschikt voor zowel beginners als gevorderden die verdieping zoeken.

Het woord meditatie komt uit het Latijn en betekent reflectie. In meditatie gaat het erom de gedachten tot rust te brengen en daardoor diepere inzichten in je zelf te verkrijgen. Wij zijn gewend om voortdurend te denken en het lijkt haast onmogelijk te zijn onze aandacht naar binnen te keren. Pas als de golven/gedachten tot rust zijn kunnen wij dieper gaan kijken.

Meditatietechnieken zijn nuttig om alledaagse stress en hectiek af te bouwen en innerlijke rust te vinden.

Kijk hier voor pranayama (ademhalingsoefeningen).