We weten nu (zie blog) dat acroyoga vele voordelen heeft op lichamelijk, psychisch, emotioneel en spiritueel niveau met als hoogste doel verbinding met jezelf en anderen (zie blog). Maar hoe gaat het verder in zijn werk?

De regels van Acroyoga

Natuurlijk zijn er regels zoals communicatie met je partner, de manier van spotten, handgrepen en andere regels voor de veiligheid en geweldloosheid en compassie. Deze zal je gaandeweg je beoefening leren. Belangrijk is dat je oefent. Want we weten eigenlijk allemaal “practice is the mother of all skill”. Of zoals Pattabhi Jois zegt: “Practice and all is coming”. Hieronder benoem ik twee belangrijke regels:

  • Luister naar de signalen van je lichaam.
    Er zijn veel soorten lichamen. Voor de één werkt het zus en de ander werkt het zo. Als het goed voelt, dan is het goed. Zoniet, kom dan uit de houding. Luisteren naar de signalen van je lichaam is erg belangrijk, want het lichaam liegt niet. Door te luisteren naar je lichaamkan je keuzes maken die je gezondheid en geluk ondersteunen. Dus als je twijfelt, vraag jezelf dan af: voelt het goed in mijn lichaam?
  • Oefen en heb plezier
    Er zijn veel redenen om acroyoga te doen. Maar plezier is hierbij heel belangrijk.Hoe dieper je in je beoefening van acroyoga gaat, hoe meer uitdagingen je zult hebben en hoe meer mogelijkheden om duidelijker, sterker, zachter en meer harmonieus te zijn. Na lange tijd oefenen komt er een moment dat iets super gaat (een soort overwinning na de strijd). Zorg voor plezier en lol tijdens dat proces van oefenen, oefenen, oefenen. Als je niet zeker bent van je acroyoga-beoefening of een houding, vraag jezelf dan af: heb ik plezier?

Drie rollen van Acroyoga

Binnen de acroyoga kennen we 3 rollen, namelijk: base, flyer en spotter.

  • Base:
    Deze persoon draagt of tilt de flyer. Hij of zij zorgt voor veiligheid, balans en ondersteuning van de vlieger en heeft de meeste contactpunten met de grond.
  • Flyer:
    Ookwel de vlieger. Hij of zij wordt opgetild. Balans, vertrouwen en core strength zijn belangrijk voor de flyer.
  • Spotter:
    Deze persoon heeft een belangrijke rol ookal doe hij of zij niet actief mee. De spotter bekijkt de situatie om ongelukken te voorkomen en tips te geven om de houdingen te verbeteren.

Onderdelen van Acroyoga

  • Acrobatiek: dit is het fysieke onderdeel. Met dit deel ontwikkel je kracht, flexibiliteit, vertrouwen en samenwerking tussen partners. In dit onderdeel wordt er onderscheid gemaakt tussen statische houdingen en vliegen waarbij de focus is op beweging van de ene naar de andere houding. Dynamische reeksen die starten en finishen in dezelfde houding worden ‘wasmachine’ genoemd.
  • Yoga: Denk aan de fysieke, mentale en spirituele onderdelen die we kennen van de yoga.
  • Therapeutisch vliegen: Hieronder valt Thaise massage en partneryoga. Tijdens een houding masseert of stretcht de base de vlieger.

Door de veelzijdigheid van oefeningen is acroyoga toegankelijk voor elke beoefenaar! Ben je nieuwsgierig, kom dan naar onze workshop op zaterdag 8 september.

ACROYOGA WORKSHOP

  • Datum: zaterdag 8 september
  • Tijd: 10.00-12.00 uur
  • Waar: de Kogeloven op het grasveld (verzamelen op de parkeerplaats) *
  • Adres: Brielse Maas 1, 3233 LD Oostvoorne *
  • Kosten: €20,00 incl. een kopje thee en iets lekkers.
  • Aanmelden: stuur een e-mail naar info@eyeamme.nl

Voor deze workshop is geen ervaring met yoga of acroyoga nodig en je hoeft geen partner mee te nemen (mag wel natuurlijk). Fun guaranteed! Wel is een vereiste dat je fysiek fit bent en geen zware blessures hebt. En houd je van jezelf uit te dagen en je grenzen te verkennen, dat zou super zijn!