Waarom nou je hersenen gezond houden? Nou, onze hersenen zijn verantwoordelijk voor vele functies in ons lichaam en onze gemoedstoestand. Eigenlijk verloopt alles wat met intelligentie te maken heeft via de hersenen en wordt het door de hersenen en de zenuwen vanuit de hersenen bestuurd. Onze intelligentie is beïnvloedbaar door dagelijkse ervaringen, onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, ons dieet, onze lichaamsbeweging, de relaties die we aangaan en door vele andere factoren.

Over welke intelligenties hebben we het?

  • Het IQ (intelligentiequotiënt): Is verantwoordelijk voor rationeel, logisch en volgens bepaalde regels denken.
  • Het EQ (emotionele intelligentie): Zorgt voor het associatief en emotief denken dat gekoppeld is aan gewoonten en patronen herkennen.
  • Het SQ (spirituele intelligentie): Verschaft ons creatief, inzichtgevend en grensoverschrijdend te denken. Dat is het denken waarmee we onze eerdere gedachten in een nieuw kader plaatsen en transformeren.

Het IQ, EQ en SQ zijn verschillende denksystemen van de hersenen. De hersenen zijn een zeer ingewikkeld orgaan. Ze produceren en ordenen onze gedachten, maken emoties mogelijk en spelen een bemiddelende rol bij ons spirituele leven. Zo zijn we ons bewust van zingeving en waarde en geven we onze ervaringen betekenis. Daarnaast geven onze hersenen ons tastvermogen, gezichtsvermogen, reukvermogen en taal. Ook zijn ze de opslagplaats van onze herinneringen. Tevens beheersen ze talloze lichaamsfuncties zoals het kloppen van ons hart, de mate waarin we transpireren, de snelheid van onze ademhaling. De hersenen zijn tot al deze dingen in staat omdat ze complex, flexibel, adaptief en autonoom georganiseerd zijn.

Daarom is het goed om je hersenen gezond te houden. Hier volgen wat tips:

  • Mediteer of focus op een object, geluid of affirmatie.
  • Eet voldoende groene bladgroenten waar vitamine K (spinazi en kool) in zit en omega 3 vetzuren (vis, zalm, walnoten en kiwi’s).
  • Sport en beweeg. Dit verbetert de bloedtoevoer naar je hersenen.
  • Combineer fysieke beweging met hersenstimulatie. Ga bijvoorbeeld wandelen en doe geheugenoefeningen. Probeer bijvoorbeeld te onthouden wat je ziet, hoort, ruikt of voelt.
  • Onderneem steeds nieuwe dingen en blijf leren. Bijvoorbeeld: maak een nieuw recept, leer hoe je verschillende plantjes zaad, leer nieuwe woorden met behulp van een woordenboek, ga op gitaarles, leer een nieuwe taal, ontdek een nieuwe (wandel)omgeving.
  • Stimuleer de hersenen door puzzels te maken (sudoku, kruiswoordraadsels), spelletjes te doen (memory, dammen, schaken) en te lezen.
  • Ga schrijven. Bijvoorbeeld: zelfbedachte verhalen, over je gebeurtenissen die je hebt meegemaakt, over wat jou gelukkig maakt, je wensen en verlangens en hoe dat er voor je uitziet, over onderwerpen waar je verstand van hebt en waar je van houdt, je tijdlijn vanaf je geboorte tot nu.
  • Bedenk meerdere scenario’s over hoe je probleem of een situatie kan aflopen. Dit kan ook achteraf. Welke verschillende mogelijkheden zijn er en wat zijn de gevolgen ervan?
  • Zorg voor voldoende rust/slaap, maar ook sociale contacten en voorkom stress en depressie.

Bron: ‘Spirituele intelligentie, ontdek de kracht van de ziel’ door Danah Zohar & Ian Marshall