In het kader van de nationale week zonder vlees, vond ik dit een mooi moment om het over Ahimsa te hebben. Ahimsa betekent het vermijden van letsel, oftewel geweldloosheid, aan alle levende wezens en is een spiritueel filosofisch concept. Het is onderdeel van het achtvoudige yogapad van de Sutra’s van Patanjali en horen onder de zogenoemde gedragsregels (yama’s en niyama’s).

Als jij bewust leeft, en beseft dat alles met elkaar verbonden is, dan helpt dat voor een geweldloze levenshouding. Een geweldloze levenshouding werkt door op je naaste omgeving. Je kunt Ahimsa in verschillend facetten van je leven toepassen. Bijvoorbeeld door compassie en eerbied te hebben voor alles wat leeft. Het geen vlees eten is een goed voorbeeld. Maar ook je lichaam en je mind verzorgen hoort hierbij. Als je geconcentreerd bent, je polsslag normaal is, je bloeddruk gereguleerd is, je spieren ontspannen zijn en je ademhaling rustig, leef je in meer harmonie met jezelf en anderen. Hoe vaker je jezelf toestaat in evenwicht te komen, hoe meer energie je krijgt en hoe meer je kunt bereiken.

Compassie voor lichaam en geest

Hoe zorg jij voor je lichaam? Doe jij je lichaam geweld aan door bijvoorbeeld slechte eetgewoontes. Luister je naar de signalen van je eigen lichaam? Wellicht eet je te veel chocola uit verveling of spanning. Door stil te staan bij de signalen van je lichaam, kan je erachter komen wat je nu echt nodig hebt en kom je erachter dat dat eigenlijk niet is wat je nodig hebt.

Ook je gedachte hebben invloed op jou. Heb je liefdevolle gedachten naar jezelf en anderen? Het begint met bewustwording en in het nu zijn. Meditatie kan je hierbij helpen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is ademen en observeren wat er gebeurt. Observeren is de basis van alle vormen van meditatie, dus ook yoga, want yoga is bewegend mediteren. Heb je grote belemmeringen en helpt meditatie niet, dan kan coaching of hypnotherapie je helpen om blokkades te verwijderen.

Ahimsa tijdens de yogales

Geweldloos zijn tijdens de yogales, pas je toe door naar je lichaam te luisteren. Door te voelen, kom je erachter wat je lichaam je vertelt. Wat heb ik nodig; wat actie of juist meer ontspanning? Of, is er nog ruimte om verder te buigen of stop ik hier? Je zal merken dat je steeds meer gaat vertrouwen op wat je lichaam jou vertelt. Een beetje uitdaging is natuurlijk prima. Je gaaat je steeds beter voelen waar je grenzen liggen. En doordat je naar je lichaam luistert, ga je niet over je eigen grenzen heen en voorkom je blessures.